بهترین غذاها برای درمان یبوست کدامند؟


یبوست این یک مشکل گوارشی شایع و آزاردهنده است که حدود 20 درصد از جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار می دهد. یکی از علل شایع این عارضه تاخیر در عبور غذا از روده بزرگ است و عواملی مانند رژیم غذایی کم فیبر، افزایش سن و کم تحرکی می تواند در بروز آن نقش داشته باشد.

اگرچه بسیاری از درمان‌ها مانند ملین‌ها، نرم‌کننده‌های مدفوع و مکمل‌های فیبر برای یبوست مفید هستند، اما می‌توان از غذاهای خاصی نیز در کنار این موارد استفاده کرد.

در ادامه با برخی از این غذاها آشنا خواهیم شد.

1. یک سیب

سیب منبع خوبی از فیبر است. گفته می شود یک سیب کوچک (149 گرم) حاوی 3.6 گرم فیبر است که بدون هضم شدن در دستگاه گوارش از روده ها عبور می کند و به تولید مدفوع و تقویت حرکات منظم روده کمک می کند.

سیب همچنین حاوی نوع خاصی از فیبر محلول به نام پکتین است که به دلیل خاصیت ملین آن شناخته شده است، این ماده با افزایش تعداد باکتری های مفید، سرعت عبور غذا از روده بزرگ را افزایش داده و علائم یبوست را کاهش می دهد. در روده ها به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند.

سیب را می توان به عنوان یک افزودنی سالم برای غذاهایی مانند ماست، پنکیک و بلغور جو دوسر استفاده کرد یا به تنهایی به عنوان یک میان وعده مغذی مصرف کرد.

2. آلو خشک

همه ما می دانیم که آلو یک ملین طبیعی است و به رفع یبوست کمک می کند، دلیل خوبی برای این خاصیت آلو وجود دارد زیرا چهار عدد آلو (32 گرم) حاوی 2 گرم فیبر و حدود 7 درصد از ویتامین مورد نیاز روزانه بدن است. و پتاسیم.

این محصول غذایی حاوی مقدار زیادی سوربیتول نیز می باشد. سوربیتول نوعی الکل قندی است که بدن آن را به طور کامل جذب نمی کند، این ماده با جذب آب در روده و تحریک حرکات روده به درمان یبوست کمک می کند. به همین دلیل مصرف آلو برای نرم شدن و شل شدن مدفوع، بهبود غلظت و افزایش دفعات دفع مفید است.

استفاده از آلو برای تزیین سالاد و برنج باعث شیرین‌تر شدن آن‌ها می‌شود و نوشیدن یک لیوان کوچک آب آلو بدون قند افزودنی یکی از راه‌های سریع و آسان استفاده از آلو برای درمان یبوست است.

3. کیوی

فیبر فراوان موجود در کیوی، این میوه خوشمزه را به یکی از بهترین میوه ها برای تقویت حرکات منظم روده و درمان یبوست تبدیل کرده است.

یک کیوی متوسط ​​(69 گرم) حاوی 2 گرم فیبر است و مصرف آن به تسریع عبور غذا در روده، کاهش مصرف ملین ها و بهبود علائم یبوست کمک می کند.

برای این منظور می توانید کیوی را به اسموتی یا صبحانه خود اضافه کنید تا یک وعده غذایی پر فیبر داشته باشید.

4. بذر کتان

بذر کتان علاوه بر فواید بسیاری برای سلامتی، فیبر بالایی دارد و حرکات منظم روده را تقویت می کند. گفته می شود که هر 1 قاشق غذاخوری (10 گرم) بذر کتان حاوی 3 گرم فیبر محلول و نامحلول است.

به نظر می رسد مصرف روزانه 10 گرم بذر کتان به مدت 12 هفته در بهبود یبوست و همچنین سایر مشکلات گوارشی و وزن مفید باشد. جالب است بدانید این دانه ها علاوه بر یبوست در درمان اسهال نیز موثر هستند.

می توانید دانه کتان را به بلغور جو دوسر، ماست، سوپ و شیک اضافه کنید تا علاوه بر افزودن فیبر، بافت آنها را بهبود ببخشید. از روغن بذر کتان می توان در سس ها و سس های سالاد نیز استفاده کرد.

5. رنگ صورتی

گلابی یکی از معروف ترین میوه ها در درمان یبوست است که به چند دلیل در این زمینه مفید است:

دلیل اول این است که این میوه فیبر زیادی دارد، یک گلابی متوسط ​​(178 گرم) حاوی 6 گرم فیبر است که به ترتیب 16 و 25 درصد فیبر مورد نیاز روزانه مردان و زنان را تامین می کند.

دلیل دوم این است که گلابی حاوی سوربیتول است، همانطور که قبلاً گفتیم این الکل قند باعث جذب بیشتر آب در روده ها و بهبود حرکات روده می شود.

دلیل سوم وجود فروکتوز در گلابی است، فروکتوز نوعی قند است که به دلیل متابولیسم خاصی که در بدن دارد فقط در مقادیر محدودی جذب می شود. این ماده نه تنها سرعت جذب پایینی دارد، بلکه مقدار زیادی از آن فقط توسط کبد متابولیزه می شود.

برخی افراد دچار سوء جذب فروکتوز هستند، وضعیتی که بر توانایی بدن در جذب فروکتوز تأثیر می گذارد.

فروکتوز هضم نشده مانند سوربیتول با جذب آب به روده و کمک به درمان یبوست به عنوان یک ملین طبیعی عمل می کند.

گلابی میوه ای خوشمزه و همه کاره است که می توانید به راحتی آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. می توانید گلابی را به عنوان میان وعده به صورت خام میل کنید یا به سالاد، اسموتی یا ساندویچ اضافه کنید.

6. لوبیا

بسیاری از غلات سرشار از فیبر هستند و می توانند به بهبود حرکات روده کمک کنند. برای مثال، نصف فنجان (۸۶ گرم) لوبیا سیاه پخته ۷.۵ گرم و نصف فنجان (۹۱ گرم) لوبیا سفید ۹.۵ گرم فیبر دارد.

لوبیا حاوی مقادیر خوبی فیبر محلول و نامحلول است که هر دو به روش های مختلف به رفع یبوست کمک می کنند. فیبر محلول آب را جذب می کند و ماده ای ژل مانند ایجاد می کند که مدفوع را نرم می کند و دفع آن را آسان می کند، در حالی که فیبر نامحلول به طور دست نخورده از دستگاه گوارش عبور می کند و حجم مدفوع را افزایش می دهد.

گنجاندن ترکیبی از فیبر محلول و نامحلول در رژیم غذایی می تواند به درمان یبوست و همچنین تسکین نفخ و گاز کمک کند.

اگر به دنبال راهی آسان برای افزایش مصرف فیبر خود هستید، لوبیا ایده خوبی است، می‌توانید آن‌ها را به سوپ یا برنج اضافه کنید یا همراه با غذای اصلی خود میل کنید.

7. ریواس

فیبر موجود در ریواس و خواص ملین آن به بهبود حرکات روده و درمان یبوست کمک می کند.

گفته می شود هر ساقه ریواس (51 گرم) حاوی 1 گرم فیبر است که بیشتر به صورت فیبر نامحلول است و حجم مدفوع را افزایش می دهد.

افزودن ریواس به هر نوع شیرینی، ماست یا حتی بلغور جو دوسر علاوه بر فواید فراوان طعم آنها را نیز افزایش می دهد.

8. کنگر فرنگی

به نظر می رسد کنگر دارای اثر پری بیوتیکی است که ممکن است در حفظ سلامت روده و منظم بودن حرکات روده مفید باشد و به افزایش غلظت باکتری های خوب روده و کاهش تعداد باکتری های مضر کمک کند.

پری بیوتیک ها نوع خاصی از فیبر هستند که با تغذیه باکتری های خوب در روده بزرگ و کمک به بهبود سلامت دستگاه گوارش، درمان یبوست، افزایش دفعات روده و بهبود قوام مدفوع عمل می کنند.

گفته شده است که عصاره برگ کنگر به احتمال زیاد در کاهش و جلوگیری از ایجاد سندرم روده تحریک پذیر موثر است و در عادی سازی الگوی روده مفید است.

از کنگر فرنگی می توان در سالادها و تارت های خوشمزه استفاده کرد.

منابع: سایت بهداشت و درمان سومیتاخط سلامت

دیدگاهتان را بنویسید