راه های طبیعی برای افزایش باروری


آنتی اکسیدان هایی مانند اسید فولیک و روی باعث بهبود باروری در مردان و زنان می شود. آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد را در بدن غیر فعال می کنند. این رادیکال های آزاد می توانند به اسپرم و تخمک آسیب بزنند. یک مطالعه نشان می دهد که مصرف 75 گرم گردو (که سرشار از آنتی اکسیدان است) در روز می تواند کیفیت اسپرم را بهبود بخشد. مصرف مکمل های آنتی اکسیدانی شانس موفقیت زوج هایی را که تحت لقاح آزمایشگاهی قرار می گیرند افزایش می دهد. غذاهایی مانند میوه ها و سبزیجات، آجیل و غلات کامل سرشار از آنتی اکسیدان های مفید مانند ویتامین C، E، اسید فولیک، بتاکاروتن و لوتئین هستند. در نتیجه مصرف مکمل آنتی اکسیدان همراه با غذاهای غنی از آنتی اکسیدان، باروری را به خصوص در مردان نابارور افزایش می دهد.

شما باید از کالری دریافتی روزانه خود برای صبحانه حداکثر استفاده را ببرید. صبحانه مقوی باعث بهبود اثرات هورمونی سندرم تخمدان پلی کیستیک می شود که عامل اصلی ناباروری در زنان است. برای زنان با وزن طبیعی، تنبلی تخمدان، خوردن بالاترین کالری دریافتی روزانه در صبحانه، سطح انسولین را تا 8 درصد و سطح تستوسترون را تا 50 درصد کاهش می دهد. سطوح بالای هر دو هورمون باعث ناباروری می شود. تخمک گذاری در این زنان 30 درصد بهتر از زنانی است که میان وعده های کوچکتر و شام های بزرگتر می خورند. البته به یاد داشته باشید که برای افزایش حجم صبحانه باید کالری مصرفی برای شام و شام را کاهش دهید تا دچار اضافه وزن نشوید.

مصرف روزانه چربی های سالم باعث افزایش باروری می شود، اما مصرف چربی های ترانس به دلیل اثرات منفی آن بر حساسیت به انسولین با ایجاد اختلال در فرآیند تخمک گذاری، خطر ناباروری را افزایش می دهد. چربی های ترانس معمولاً در روغن های گیاهی هیدروژنه یافت می شوند. از مارگارین، غذاهای سرخ شده و غذاهای فرآوری شده خودداری کنید. انتخاب چربی های ترانس به جای چربی های اشباع نشده خطر ناباروری ناشی از تخمک گذاری را تا 30 درصد افزایش می دهد. مصرف چربی های ترانس به جای کربوهیدرات ها این خطر را تا 70 درصد افزایش می دهد. بنابراین، برای افزایش باروری، از غذاهای حاوی چربی ترانس اجتناب کنید، در عوض از غذاهایی با چربی های سالم مانند روغن زیتون خام استفاده کنید.

خوردن یک رژیم کم کربوهیدرات برای زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک بسیار مفید است. یک رژیم کم کربوهیدرات به شما کمک می کند وزن سالمی داشته باشید، سطح انسولین را کاهش دهید و چربی را کاهش دهید. در عین حال چرخه قاعدگی شما را تنظیم می کند. زنانی که کربوهیدرات بیشتری می خورند، 78 درصد بیشتر در معرض ناباروری ناشی از تخم مرغ نسبت به کسانی هستند که رژیم غذایی کم کربوهیدرات دارند. در تخمدان های دارای اضافه وزن و پلی کیستیک، پیروی از رژیم غذایی کم کربوهیدرات باعث کاهش سطح هورمون ها از جمله انسولین و تستوسترون می شود که هر دو در ناباروری نقش دارند.

باید مراقب نوع کربوهیدرات هایی که مصرف می کنید باشید، کربوهیدرات های تصفیه شده می تواند مشکل ساز باشد. کربوهیدرات های تصفیه شده شامل غذاها و نوشیدنی های شیرین، غلات فرآوری شده مانند پاستا، نان سفید و برنج است. این کربوهیدرات ها به دلیل جذب سریع سطح قند خون و انسولین را افزایش می دهند و در نتیجه خطر ناباروری ناشی از تخمک گذاری را افزایش می دهند. زنان مبتلا به تخمدان پلی کیستیک که سطح انسولین بالایی دارند با کربوهیدرات های تصفیه شده تشدید می شوند.

فیبر هورمون های اضافی بدن را آزاد می کند و تعادل قند خون را حفظ می کند. غلات کامل، میوه ها، سبزیجات و حبوبات نمونه هایی از غذاهای پرفیبر هستند. برخی از انواع فیبر برای از بین بردن استروژن اضافی به روده متصل می شوند. مطالعات نشان می دهد که خوردن 10 گرم فیبر در روز خطر ناباروری ناشی از تخمک گذاری را در زنان بالای 32 سال تا 44 درصد کاهش می دهد. البته مصرف زیاد فیبر می تواند روند تخمک گذاری را مختل کند.

انتخاب پروتئین های گیاهی مانند لوبیا، مغزها و دانه ها به جای پروتئین های حیوانی مانند گوشت، ماهی و تخم مرغ خطر ناباروری را کاهش می دهد. در نتیجه بهتر است بخشی از گوشت مصرفی روزانه خود را با سبزیجات، لوبیا، عدس و آجیل جایگزین کنید.

مصرف زیاد لبنیات کم چرب خطر ناباروری را افزایش می دهد در حالی که لبنیات پرچرب آن را کاهش می دهد. زنانی که یک یا چند وعده لبنیات پرچرب در روز مصرف می کنند، 27 درصد کمتر در معرض ناباروری هستند.

زنانی که مولتی ویتامین مصرف می کنند تا 41 درصد کمتر در معرض ناباروری هستند. اسید فولیک به ویژه برای زنانی که در تلاش برای باردار شدن هستند بسیار مهم است. اگر تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را از طریق رژیم غذایی دریافت نمی کنید، مصرف مولتی ویتامین می تواند به افزایش باروری کمک کند.

ورزش علاوه بر افزایش باروری، فواید زیادی برای سلامتی دارد. انتخاب سبک زندگی کم تحرک با افزایش خطر ناباروری همراه است. به خصوص زنان دارای اضافه وزن، کاهش وزن با فعالیت بدنی متوسط ​​می تواند تأثیر بسزایی بر باروری داشته باشد. به یاد داشته باشید که اعتدال همیشه مهم است، ورزش شدید می تواند باروری را کاهش دهد. ورزش بیش از حد تعادل انرژی را در بدن تغییر می دهد و بر سیستم تولید مثل تأثیر منفی می گذارد.

افزایش سطح استرس احتمال بارداری را کاهش می دهد. استرس می تواند باعث تغییرات هورمونی در بدن شود. کار پر استرس و ساعات کاری طولانی می تواند زمان لازم برای باردار شدن را افزایش دهد. مدیریت سطح استرس می تواند شانس باردار شدن شما را افزایش دهد.

کافئین می تواند بر باروری تأثیر منفی بگذارد. مصرف بیش از حد کافئین قبل از بارداری نیز با افزایش خطر سقط جنین همراه است. بنابراین، بهتر است میزان کافئین مصرفی روزانه خود را محدود کنید.

وزن یکی از مهم ترین عوامل موثر بر باروری است. در واقع، کمبود وزن یا اضافه وزن ممکن است با ناباروری همراه باشد. زنانی که دچار کمبود وزن یا اضافه وزن هستند، دوره های قاعدگی طولانی تری خواهند داشت که بارداری را دشوارتر می کند. برای افزایش شانس باردار شدن، باید به وزن ایده آل خود برسید.

دریافت آهن از مکمل ها یا غذاهای گیاهی می تواند خطر ناباروری را کاهش دهد. به نظر نمی رسد آهن حاصل از منابع حیوانی بر باروری تأثیر بگذارد. از آنجایی که جذب آهن موجود در رژیم غذایی برای بدن دشوار است، بهتر است برای افزایش جذب آهن، غذاها یا نوشیدنی های غنی از ویتامین C را همراه آن مصرف کنید.

مصرف الکل بر باروری تاثیر منفی خواهد داشت. با این حال، میزان دقیق الکلی که بر باروری تأثیر می گذارد هنوز مشخص نیست، اما به طور قطع می توان گفت که مصرف زیاد الکل با خطر ناباروری همراه است، بنابراین بهتر است از مصرف آن اجتناب کنید.

برخی از مطالعات نشان می دهد که فیتواستروژن سویا می تواند سطح هورمون ها را مختل کند و منجر به ناباروری شود. مطالعات حیوانی نشان می دهد که مصرف فرآورده های سویا تعداد اسپرم ها را کاهش می دهد، اما این هنوز نیاز به مطالعه بیشتر دارد.

  • ماکا

    ماکا گیاهی است که در مرکز پرو رشد می کند. برخی از مطالعات نشان می دهد که کیفیت اسپرم با مصرف خشخاش بهبود می یابد.

  • گرده زنبور عسل

    گرده زنبور عسل دارای خواص درمانی بسیاری از جمله بهبود سیستم ایمنی است. مصرف گرده زنبور عسل با بهبود کیفیت اسپرم باعث افزایش باروری می شود.

  • موم زنبور عسل

    این محصول برای خانم های مبتلا به اندومتریوز بسیار مناسب است و مصرف طولانی مدت آن پس از 9 ماهگی می تواند احتمال بارداری را تا 40 درصد افزایش دهد.

  • ژل رویال

    ژل رویال توسط زنبورها تولید می شود و سرشار از اسیدهای آمینه، لیپیدها، قندها، ویتامین ها، اسیدهای چرب، آهن و کلسیم است. این تونیک می تواند باروری را افزایش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید