روانشناسی کاهش وزن، مقدمه ای بر رابطه روانشناسی و کاهش وزن


روانشناسی غذا خوردن رشته ای است که رابطه بین روانشناسی و تأثیرات مختلف بر روان ما با کاهش وزن را بررسی می کند. قطعا در زندگی هر فردی تنش ها و مشکلاتی وجود دارد که تاثیرات زیادی روی روح و روان او می گذارد. گاهی اوقات فرد برای رهایی از مشکلات روحی و تنش، رفتارهای تکراری انجام می دهد. یکی از این رفتارهای تکراری پرخوری است. افرادی که با مسائل و مشکلات دست و پنجه نرم می کنند و پس از پرخوری های مکرر تصمیم به رژیم گرفتن می گیرند، در ابتدا به رژیم غذایی و برنامه غذایی خود پایبند هستند و وزن خود را به خوبی کاهش می دهند، اما پس از مدتی دوباره شروع به پرخوری می کنند. در واقع باید ابتدا مشکل و تنش روحی فرد حل شود تا به خواسته خود برسد و از این پرخوری مضر و عصبی دور شود.

آشنایی با تله هایی که ما را به پرخوری سوق می دهد.

دام بی حوصلگی

ما همیشه از اراده خود استفاده می کنیم. در هر لحظه تصمیم می گیریم حتی کوچکترین کارها را انجام دهیم. چیزهایی مانند رفتن به یک جلسه یا مهمانی، پختن غذا، افکار ما در مورد آینده و کارهایی که انجام خواهیم داد از اراده ما سرچشمه می گیرد و با این اعمال و افکار در واقع انرژی و بار ذهنی خود را مصرف می کنیم. در واقع افرادی که می گویند تا ظهر می توانند به خوبی به رژیم غذایی خود پایبند باشند و عصرها و عصرها که انرژی ذهنی آنها تمام می شود به آن توجهی نمی کنند، سعی می کنند با پرخوری آن را تامین کنند. با یادگیری برخی از روش های تنظیم اراده، دیگر برای تامین انرژی ذهنی خود به پرخوری متوسل نخواهید شد.

تله سختگیری در رژیم غذایی

برخی افراد برای رسیدن به اهداف رژیم غذایی و کاهش وزن خود را تحت فشار قرار می دهند و به روشی اشتباه به خود سخت می گیرند. این افراد خود را زندانی تصور می کنند که هرگز نمی توانند غذایی که دوست دارند بخورند. برای رهایی از این طرز تفکر و رهایی از این زندان روحی و روانی در طول رژیم بهتر است این گونه افراد تمرکز و توجه داشته باشند که چه چیزی مجاز به خوردن هستند، نه تمرکز بر آنچه که نمی توانند. خوردن

تله عواطف و احساسات

در واقع ریشه اصلی و اساسی پرخوری هر فرد، احساسات و عواطف اوست. زمانی که فرد دچار استرس و اضطراب می شود، سعی می کند با انجام کاری خوشایند این احساسات منفی را تسکین دهد. یکی از خوراکی های دلپذیر و در عین حال آسان و راحت، غذایی محبوب است که در چند دقیقه انسان را از درگیری های ذهنی جدا می کند. اما این امر نه تنها ذهن انسان را آرام نمی کند، بلکه باعث می شود که او منفی صحبت کند و خود را به خاطر شکستن رژیمش سرزنش کند. اضطراب فرد با این افکار منفی بیشتر می شود و دوباره به پرخوری روی می آورد. در این صورت فرد وارد یک چرخه بی پایان می شود و نمی تواند خود را از پرخوری نجات دهد. برای رهایی از این مشکل انسان باید به دنبال راه حلی اصولی و صحیح برای رفع هیجانات منفی خود باشد و پرخوری استرس و اضطراب او را از بین نمی برد.

لاغری

تله حمایت نکردن از دیگران در جهت رژیم غذایی و کاهش وزن

گاهی اوقات اطرافیان به جای حمایت از شما و رژیم غذایی شما فقط به شما فشار می آورند و سعی می کنند احساس کنید که رژیم غذایی بیهوده است یا پرخوری منجر به چیزی نمی شود و پایبندی و تداوم شما را در این مسیر می شکند. . برای حل این مشکل، بهترین راه حل این است که توجه خود را به حداقل برسانید و بر آنچه دیگران می گویند تمرکز کنید و سعی کنید از آنچه از آن مطمئن هستید حمایت کنید. برای تبدیل شدن به بزرگترین حامی خود، ابتدا باید بر هنر دوست داشتن خود مسلط شوید.

تله بدون تخلف

افراد بدون خشونت معتقدند که اگر کاری را شروع کنند، باید آن را به بهترین شکل ممکن به پایان برسانند، در غیر این صورت کاری را شروع نمی کنند. همچنین اگر این افراد گاهی اوقات احساس می کنند که کارشان طبق برنامه ریزی هایشان پیش نمی رود و در بهترین شرایط نیست، ترجیح می دهند آن کار را ادامه ندهند و آن را رها کنند. به عنوان مثال، زمانی که افراد بدون خشونت رژیم غذایی خود را شروع می کنند، به شدت از آن پیروی می کنند و ممکن است همراه با آن ورزش کنند. اما اگر مشکلی پیش بیاید و دچار حادثه شوند و نتوانند رژیم غذایی خود را به خوبی رعایت کنند، به تدریج رژیم را متوقف می کنند و واقعاً توانایی انجام این کار را در خود نمی بینند. ابتدا کاری که با آن مشکل دارند را یک هفته دیگر به تعویق می اندازند و سعی می کنند خود را توجیه کنند. اگر اتفاق دیگری در هفته آینده بیفتد، در نهایت از انجام آن دست می‌کشند.

تله بیکاری و کسالت

گاهی که کاری برای انجام دادن ندارید یا حوصله ندارید، به یخچال می روید و شروع به پرخوری می کنید. شما حتی احساس گرسنگی نمی کنید یا غذای مورد علاقه تان در یخچال گم شده است، اما در نهایت احساس گرسنگی می کنید. راه حل این کار این است که سرگرمی ها و برنامه های جدید بسازید و در زمان بی حوصلگی و بیکاری آنها را انجام دهید. با انجام این تکنیک می توانید از پرخوری در هنگام بی حوصلگی جلوگیری کنید.

از نظر روانی و ذهنی، تله های زیادی وجود دارد که شما را از رعایت رژیم غذایی باز می دارد. وجود این تله‌های ذهنی و ارتباط آن‌ها با کاهش وزن و رژیم، نیاز به رشته روان‌شناسی تغذیه را نشان می‌دهد. برای خنثی سازی و اصلاح این تله ها می توانید به روانشناس تغذیه با تجربه در این زمینه مراجعه کنید و در جلسات روان درمانی شرکت کنید تا ریشه مشکل خود را پیدا کنید. اگر نمی توانید روانشناس مناسبی برای حل تله های ذهنی خود پیدا کنید، می توانید به وب سایت های فعال در این زمینه مراجعه کنید. یکی از وب سایت های فعال در زمینه روانشناسی فارسی بیوتی است. سایت زیبایی فارسی به طور کامل و جامع به موضوعات روانشناسی مانند روانشناسی اعتیاد، زوجین، خانواده و کودکان و نوجوانان می پردازد که می توانید به آنها مراجعه کنید.

رتبه: پست

دیدگاهتان را بنویسید