رژیم کم کربوهیدرات – دانشنامه کودکان


انتخاب غذا در رژیم غذایی به سلامت، وزن و فعالیت شما بستگی دارد. رژیم غذایی ذکر شده تنها یک دستورالعمل کلی است و به هیچ عنوان یک قانون نیست.

  • مواد تشکیل دهنده: گوشت، ماهی، تخم مرغ، سبزیجات، میوه ها، آجیل، دانه ها، لبنیات پرچرب، چربی ها، روغن های سالم، برخی غده های بدون گلوتن و غلات.
  • نه: شکر، گندم، روغن دانه، چربی های ترانس، محصولات کم چرب و فرآوری شده.

در این رژیم باید از مصرف این شش گروه غذایی خودداری کنید:

  • شکر: نوشیدنی ها، نوشابه های گازدار، آب میوه های صنعتی، آب نبات، بستنی و بسیاری از محصولاتی که از شکر استفاده می کنند.
  • غلات تصفیه شده: گندم، برنج، جو، چاودار، نان و ماکارونی
  • چربی های ترانس: روغن های کاملاً و نیمه هیدروژنه شده
  • رژیم ها و محصولات کم چرب: محصولات لبنی بسیار کم چرب، غلات یا محصولات رژیمی
  • فرآورده های غذایی فرآوری شده: محصولاتی که در کارخانه تهیه می شوند.
  • سبزیجات نشاسته ای: اگر می خواهید از رژیم غذایی کم کربوهیدرات پیروی کنید، بهتر است مصرف سبزیجات نشاسته ای را در رژیم غذایی خود محدود کنید.

همیشه باید ترکیبات هر محصول را مطالعه کنید تا از سالم و بهداشتی بودن آن مطمئن شوید.

رژیم غذایی شما باید شامل غذاهای طبیعی، فرآوری نشده و کم کربوهیدرات باشد.

  • گوشت: گوشت گاو، گوسفند، طیور و حیواناتی که از علف تغذیه می شوند.
  • ماهی: سالمون، سالمون و غیره. ماهی صید شده وحشی بهترین انتخاب است.
  • تخم مرغ: تخم مرغ غنی شده با امگا 3 بهترین گزینه است.
  • سبزیجات: اسفناج، کلم بروکلی، گل کلم، هویج و …
  • میوه ها: سیب، پرتقال، گلابی، توت فرنگی و غیره.
  • مغزها و دانه ها: بادام، گردو، تخمه آفتابگردان و …
  • لبنیات پرچرب: پنیر، کره، خامه غلیظ، ماست و …
  • چربی ها و روغن ها: روغن نارگیل، کره، شیر، روغن زیتون و روغن ماهی

توجه:اگر رژیم لاغری دارید، مراقب باشید که غذاهای پرکالری مانند آجیل مصرف کنید، زیرا پرخوری باعث افزایش وزن می شود. بیش از یک تکه میوه در روز نخورید.

اگر سالم هستید و نیازی به کاهش وزن ندارید، می توانید برخی کربوهیدرات های دیگر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید:

  • غده ها: سیب زمینی، سیب زمینی شیرین و …
  • غلات کامل: برنج قهوه ای، بلغور جو دوسر، کینوا و غیره.
  • حبوبات: عدس، لوبیا چیتی، لوبیا سیاه و …
  • شکلات تلخ: مارک های ارگانیک با حداقل 70 درصد کاکائو را انتخاب کنید، اما باید در مصرف آن متعادل باشید.
  • نوشیدنی ها: قهوه، چای، آب، نوشیدنی های گازدار بدون قند، مانند نوشابه

دیدگاهتان را بنویسید