مشاوره روانشناسی درمان استرس پس از سانحه در مرکز مشاوره ستاره ایرانیان


مرور: کمک به فرد مبتلا به PTSD داشتن یکی از عزیزان مبتلا به PTSD می تواند طاقت فرسا باشد. اما مراحل زیر به شما کمک می کند تا به دوست یا همسر خود کمک کنید و آنها را به زندگی عادی و عادی برگردانید.

کمک به فرد مبتلا به اختلال فشار بعد از حادثه و بحران

یکی از افراد مورد علاقه شما اختلال استرس پس از سانحه رنج می برد، خسته می شود. اما مراحل زیر به شما کمک می کند تا به دوست یا همسر خود کمک کنید و آنها را به زندگی عادی و عادی برگردانید.

، دوست یا یکی از اعضای خانواده شما تحت تأثیر اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) قرار گرفته است. زندگی با فردی که از PTSD و آسیب دیدگی رنج می برد آسان نیست

مشاوره تلفنیبلافاصله با خدمات تخصصی و نرخ های باورنکردنی در ایران با مرکز مشاوره ستاره ایرانیان تجربه.

زندگی با کسی که PTSD دارد

داشتن شریک زندگی بر روابط و زندگی خانوادگی شما تأثیر می گذارد، شما نگران سردی و خلق و خوی معشوق خود هستید و همیشه سعی می کنید او را درک کنید زیرا او کمتر قادر به عشق ورزیدن است و بی ثبات است. احساس می کنید که زندگی شکننده و بی ثباتی دارید یا با یک غریبه زندگی می کنید. علاوه بر این، باید کارهای خانه را بیشتر به عهده بگیرید و با ناامیدی عزیزتان کنار بیایید.

علائم الفاختلال استرس پس از سانحه حتی می تواند منجر به از دست دادن شغل، سوء مصرف مواد و سایر مشکلاتی شود که کل خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد.

به یاد داشته باشید که فردی که از PTSD رنج می برد کنترلی بر رفتار خود ندارد و نباید رفتار او را به دل بگیرید یا ناراحتی او را با خود مرتبط کنید. سیستم عصبی فرد مورد علاقه شما در حالت هوشیاری دائمی “قفل شده” است و باعث می شود که دائماً احساس آسیب پذیری و ناامنی کند یا مجبور شود بارها و بارها این تجربه آسیب زا را دوباره زنده کند.

همه اینها منجر به عصبانیت، تحریک پذیری، افسردگی، بی اعتمادی و سایر علائم PTSD می شود که به نظر می رسد عزیز شما نمی تواند آنها را متوقف کند.

با این حال، با حمایت مناسب شما و سایر اعضای خانواده و دوستان، سیستم عصبی او به حالت عادی باز می گردد. با این نکات به آنها کمک کنید تا بر این رویداد آسیب زا غلبه کنند و زندگی خود را به حالت عادی بازگردانند.

کمک به فرد مبتلا به PTSD

نکته 1: حمایت اجتماعی ارائه دهید

افراد مبتلا به PTSD تمایل به کناره گیری از خانواده و دوستان دارند. آنها احساس شرم می کنند، نمی خواهند سربار باشند یا فکر می کنند دیگران احساسات آنها را درک نمی کنند.

در حالی که مهم است که به حریم شخصی عزیزتان احترام بگذارید، اما راحتی و حمایت شما به او کمک می کند تا بر احساس درماندگی، غم و ناامیدی غلبه کند. در واقع، کارشناسان معتقدند که ارتباط چهره به چهره با دیگران مهم ترین عامل در بهبود PTSD است.

بهترین روش برای نشان دادن عشق و حمایت از فرد مبتلا به PTSD همیشه آسان نیست. شما نمی توانید فرد مورد علاقه خود را مجبور به بهبودی کنید، اما می توانید تنها با گذراندن وقت با او، نقش مهمی در بهبودی او داشته باشید.

به محبوب خود فشار نیاورید تا صحبت کند. افراد مبتلا به PTSD در صحبت کردن در مورد تجربیات آسیب زا مشکل دارند. برای برخی حتی باعث بدتر شدن احساس آنها می شود. درعوض، به او بگویید که اگر می‌خواهد صحبت کند، آنجا هستید تا گوش کنید. این احساس دوستی و پذیرش از جانب شماست که به فرد مبتلا به PTSD آرامش می دهد، نه لزوماً صحبت کردن.

فعالیت های عادی و روزمره را با عزیزتان انجام دهید که به PTSD یا یک تجربه آسیب زا مرتبط نیست. فرد مورد علاقه خود را تشویق کنید تا دوستانی پیدا کند، سرگرمی هایی را که دوست دارد دنبال کند و به ورزش هایی مانند پیاده روی، دویدن، شنا یا صخره نوردی بپردازد. با هم در یک کلاس تناسب اندام شرکت کنید، به رقص بروید یا یک قرار ناهار هفتگی با دوستان و خانواده ترتیب دهید.

به جای اینکه به آنها بگویید چه کاری انجام دهند، اجازه دهید عزیزتان ابتکار عمل را در دست بگیرد. اگرچه افراد مبتلا به PTSD یکسان نیستند. اما بیشتر آنها به طور غریزی می دانند چه چیزی باعث می شود احساس آرامش و امنیت کنند. راهنمایی دریافت کنید که چگونه به بهترین نحو از عزیز خود حمایت و همراهی کنید.

مشاوره روانشناسی در تهران و غرب تهران شرق تهران خوب است

استرس خود را مدیریت کنید

هر چه آرامتر و متمرکزتر باشید، بهتر می توانید به عزیزتان کمک کنید.

صبور باش

بهبودی فرآیندی است که زمان بر است و اغلب با شکست همراه است. نکته مهم این است که مثبت بمانید و از شریک زندگی خود حمایت کنید.

با PTSD آشنا شوید.

هرچه بیشتر در مورد علائم، اثرات و گزینه های درمانی بدانید، مجهزتر خواهید بود تا به عزیز خود کمک کنید و بفهمید که او در چه شرایطی قرار دارد.

احساسات منفی را بپذیرید

هنگامی که از یک موقعیت عاطفی عبور می کنید، برای ترکیب پیچیده ای از احساسات، مانند چیزهایی که هرگز نمی خواستید بشنوید، آماده باشید. فقط به یاد داشته باشید داشتن احساسات منفی نسبت به اعضای خانواده به این معنی نیست که آنها را دوست ندارید.

مشکل بی خوابی مشاوره روانشناسی شمال تهران بهترین روانشناس

نکته 2: شنونده خوبی باشید

اگر چه نباید فرد مبتلا به PTSD را مجبور به صحبت کنید، اما اگر تصمیم به صحبت کرد، سعی کنید بدون انتظار یا قضاوت گوش دهید. به او بگویید که به این موقعیت علاقه مند هستید و به آن اهمیت می دهید، اما نگران راهنمایی هایی که باید در پاسخ به آن ها بدهید نباشید. گوش دادن دقیق به درد عزیزان شما می خورد نه آنچه شما می گویید.

لازم است فرد مبتلا به PTSD بارها و بارها در مورد رویداد آسیب زا صحبت کند. این بخشی از روند بهبودی است، بنابراین به فرد مورد علاقه خود نگویید که تکرار رویدادهای گذشته را متوقف کند، در عوض او را تشویق کنید تا هر چند وقت یکبار صحبت کند.

شنیدن برخی از چیزهایی که عزیزتان می گوید ممکن است بسیار سخت باشد. حتی اگر حرف های او را دوست ندارید، به احساسات و واکنش های او احترام بگذارید. اگر با شنیدن صحبت های او ناراضی، وحشت زده یا قضاوت کننده شدید، بعید است که او دوباره با شما صحبت کند.

مشکلات ارتباطی که باید اجتناب کرد:

تو نباید:

  • پاسخ های سریع یا فقط برای گفتن به عزیزتان که همه چیز درست خواهد شد.
  • اجازه ندهید عزیزتان در مورد احساسات یا ترس های خود صحبت کند.
  • نصیحت می کنید یا به یکی از عزیزانتان می گویید که چه کاری انجام دهد.
  • تمام مشکلات خود در رابطه یا خانواده خود با PTSD را به فرد مورد علاقه خود نسبت دهید و آنها را سرزنش کنید
  • انکار، کم اهمیت جلوه دادن یا انکار تجربه آسیب زا.
  • او را تهدید کند.
  • کاری کنید که عزیزتان احساس ضعف کند زیرا دیگران بهتر از آنها با همین مشکل برخورد کرده اند.
  • برای اینکه به عزیزتان بگویید خوش شانس است که وضعیتش بدتر نشده است.
  • این روند را با تجربیات یا احساسات شخصی خود هدایت کنید و اجازه ندهید شریک زندگی تان دخالت کند.

حوادث تروماتیک

تجربه استرس پس از یک رویداد ناراحت کننده مانند تصادف اتومبیل، سقوط هواپیما، جنایت خشونت آمیز، حمله تروریستی، بیماری همه گیر جهانی، یا بلایای طبیعی مانند زلزله، طوفان یا سیل رخ می دهد.

در این مواقع دچار شوک، سردرگمی و ترس یا بی حسی شدید خواهید شد و یا حتی در عین حال ترکیبی از احساسات متضاد را خواهید یافت. این احساسات محدود به کسانی نیست که این رویداد را زندگی کرده اند. اخبار شبانه روزی و پوشش مداوم رسانه های اجتماعی همه ما را هر روز با تصاویری از وحشت، تراژدی، رنج و فقدان در تمام نقاط جهان مواجه می کند.

ادامه این روند بر سیستم عصبی شما غلبه می کند و استرس آسیب زا ایجاد می کند. درست مثل زمانی که این رویداد را از نزدیک تجربه کردید.

استرس آسیب زا احساس امنیت شما را از بین می برد و احساس می کنید در دنیایی نامطمئن، آسیب پذیر و ناتوان هستید، به خصوص اگر حادثه آسیب زا ساخته دست انسان باشد.

مانند تیراندازی یا اقدام تروریستی. ممکن است از نظر جسمی و عاطفی خسته شده اید، غمگین هستید، یا در تمرکز، خواب یا کنترل خلق و خوی خود مشکل دارید. اینها همه واکنش های طبیعی به رویدادهای غیرعادی هستند.

اغلب، با بازگشت تدریجی زندگی به حالت عادی در روزها یا هفته های پس از یک رویداد یا بحران فاجعه آمیز، افکار و احساسات اضطراب آور استرس آسیب زا شروع به محو شدن می کنند.

اما مراحل بسیاری نیز وجود دارد که می توانید برای کمک به بهبودی و مقابله بهتر با آسیبی که تجربه کرده اید بردارید. چه حادثه برای شما اتفاق افتاده باشد و چه شما شاهد آن بوده باشید، ممکن است پس از آن استرس آسیب زا را تجربه کرده باشید. راه های زیادی برای آرام کردن سیستم عصبی و بازگرداندن تعادل عاطفی وجود دارد.

درمان استرس تروماتیک

علائم و نشانه های استرس شدید

این که آیا رویداد آسیب زا مستقیماً شما را تحت تأثیر قرار داده است یا خیر، طبیعی است که احساس اضطراب، ترس و عدم اطمینان از آنچه ممکن است در آینده رخ دهد، داشته باشید. سیستم عصبی شما تحت تأثیر استرس قرار می گیرد و باعث ایجاد طیف گسترده ای از احساسات شدید و واکنش های فیزیکی می شود.

علائم استرس از خفیف تا شدید متغیر است و اغلب به روش‌های متفاوتی می‌آیند و می‌روند. ممکن است در مواقعی احساس هیجان و اضطراب و در مواقع دیگر بی حس کنید.

علائم عاطفی استرس عبارتند از:

  • در شوک و ناباوری، پذیرش واقعیت اتفاق افتاده و سرکوب احساسات خود برایتان دشوار است.
  • ترس، نگرانی از اینکه دوباره همان اتفاق تکرار شود یا اینکه کنترل خود را از دست بدهید.
  • غم یا اندوه، به خصوص اگر افرادی را که می‌شناسید فوت کرده‌اند یا دچار تراژدی‌هایی شده‌اند که زندگی را تغییر داده‌اند.
  • درماندگی ماهیت ناگهانی و غیرقابل پیش بینی جنایات جدی، تصادفات، بیماری های همه گیر یا بلایای طبیعی می تواند باعث ایجاد احساس آسیب پذیری و درماندگی و حتی اضطراب و افسردگی شود.
  • احساس گناه برای زنده ماندن از مرگ شخص دیگری یا فکر کردن که می توانستید بیشتر به دیگران کمک کنید و کمتر انجام دهید.
  • خشم: شما از خدا، دولت یا دیگرانی که معتقدید مسئول این موقعیت هستند عصبانی هستید.
  • شرم، به خصوص در مورد احساسات یا ترس هایی که نمی توانید کنترل کنید.
  • تسکین، از اینکه بدترین ها به پایان رسیده و به اندازه دیگران تحت تأثیر قرار نگرفته اید، احساس آرامش می کنید و حتی امیدوار هستید که زندگی شما به روال عادی بازگردد.

علائم فیزیکی عبارتند از:

  • احساس سرگیجه یا ضعف، مشکلات معده، تعریق بیش از حد.
  • لرزش، لرزش، عرق سرد، تورم و گلودرد یا احساس خفگی.
  • تنفس سریع، تپش قلب، درد قفسه سینه یا مشکل در تنفس.
  • سیل افکار، ناتوانی در استراحت.
  • عدم تمرکز
  • برنامه خواب شما مختل شده و دچار بی خوابی یا کابوس می شوید.
  • دردی که علت آن را نمی دانید، مانند سردرد یا تغییر در عملکرد جنسی.
  • از دست دادن یا افزایش اشتها.
  • مصرف بیش از حد الکل، نیکوتین یا مواد مخدر.

تفاوت بین استرس تروماتیک و PTSD چیست؟

بهترین مشاوره روانشناسی برای درمان استرس

با وجود علائم استرس و PTSD عواقب بلافاصله پس از یک فاجعه یا رویداد آسیب زا بسیار شبیه به نظر می رسد، اما روند بسیار متفاوت است. اگرچه علائم استرس بسیار ناخوشایند هستند، اما به تدریج در طول زمان بهبود می یابند، به خصوص اگر اقداماتی را برای مراقبت از سلامت عاطفی خود انجام دهید.

اما اگر علائم استرس از بین نرود و سیستم عصبی شما در این حالت باقی بماند و نتوانید برای مدت طولانی بر این رویداد غلبه کنید، ممکن است دچار اختلال استرس پس از سانحه شوید.

با PTSD، شما در شوک قرار می گیرید. علائم از بین نمی روند و نه تنها بهتر نمی شوید بلکه بدتر می شوید.

برای مشاهده افتخارات ما می توانید به سایت مشاوره روانشناسی و یا با شماره 02122354282 یا 02122247100 در تماس باشید

رتبه: پست

دیدگاهتان را بنویسید