چاقی – دانشنامه کودکان


مصرف کالری بیشتر از آنچه با فعالیت های روزانه و ورزش می سوزانید در طولانی مدت می تواند منجر به چاقی شود. با گذشت زمان، این کالری های اضافی جمع می شوند و باعث افزایش وزن می شوند. علل خاص چاقی شامل موارد زیر است:

  • رژیم غذایی نامناسب سرشار از غذاهای چرب و پر کالری
  • سبک زندگی کم تحرک (غیر فعال)
  • کمبود خواب کافی می تواند منجر به تغییرات هورمونی شود و در این صورت احساس گرسنگی و مستعد خوردن غذاهای پرکالری می کنید.
  • ژنتیک بر نحوه پردازش و ذخیره انرژی و چربی بدن شما تأثیر می گذارد.
  • افزایش سن می تواند منجر به کاهش توده عضلانی، متابولیسم کند و افزایش وزن شود.
  • بارداری (معمولاً افزایش وزن به دلیل بارداری دشوار است و در نهایت می تواند منجر به چاقی شود)

برخی از شرایط پزشکی نیز می تواند منجر به افزایش وزن شود. این عوامل عبارتند از:

  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، که تعادل هورمون های تولید مثل زنانه را بر هم می زند.
  • سندرم پرادرویل یک بیماری مادرزادی نادر است که باعث گرسنگی بیش از حد می شود.
  • سندرم کوشینگ که هیپرکورتیزولیسم نیز نامیده می شود.
  • کم کاری تیروئید، که در آن غده تیروئید به اندازه کافی برخی از هورمون های مهم تولید نمی کند.
  • استئوآرتریت و سایر بیماری هایی که با ایجاد درد منجر به بی حرکتی می شوند.

ترکیب پیچیده ای از عوامل ژنتیکی، محیطی و روانی می تواند خطر چاقی را افزایش دهد.

  • ژنتیک

    برخی افراد دارای عوامل ژنتیکی هستند که کاهش وزن را دشوار می کند.

  • محیط زیست و جامعه

    محیط خانه، مدرسه، دانشگاه و جامعه می تواند بر نحوه غذا خوردن و میزان فعال بودن شما تأثیر بگذارد. شاید اصلاً یاد نگرفته باشید که باید یک رژیم غذایی سالم انتخاب کنید یا تهیه غذای سالم در منطقه شما دشوار است یا محیط زندگی شما شرایط لازم برای پیاده روی و ورزش را ندارد.

  • عوامل روانی و دلایل دیگر

    گاهی اوقات افسردگی می تواند منجر به افزایش وزن شود زیرا برخی افراد برای راحتی غذا می خورند. برخی از داروهای ضد افسردگی نیز ممکن است خطر افزایش وزن را افزایش دهند. ترک سیگار یک چیز مثبت است، اما می تواند منجر به چاقی شود. به همین دلیل، زمانی که سیگار را ترک می کنید، باید کنترل بیشتری بر رژیم غذایی و فعالیت بدنی خود داشته باشید. داروهایی مانند استروئیدها یا قرص های ضد بارداری نیز می توانند شما را در خطر افزایش وزن قرار دهند.

چاقی یعنی BMI یا شاخص توده بدنی 30 یا بیشتر. برخی روش‌های دقیق‌تر مانند توزیع چربی بدن و نسبت چربی بدن به ضخامت پوست، مقایسه کمر و باسن و آزمایش‌های غربالگری مانند سونوگرافی، توموگرافی کامپیوتری (CT) و MRI نیز می‌توانند چاقی را تشخیص دهند. پزشک ممکن است آزمایشاتی را برای بررسی خطرات سلامتی مرتبط با چاقی، از جمله آزمایش خون برای بررسی سطح کلسترول و گلوکز، آزمایش عملکرد کبد، آزمایش دیابت، آزمایش تیروئید و آزمایش قلب تجویز کند.

منظور ما چاقی بسیار فراتر از کمی اضافه وزن است. نسبت بالای چربی بدن به عضله به استخوان ها و اندام های بدن فشار وارد می کند. همچنین باعث افزایش التهاب در بدن می شود که می تواند یکی از دلایل سرطان باشد. چاقی یکی از علل اصلی دیابت نوع 2 است. چاقی منجر به عوارض زیادی می شود که برخی از آنها تهدید کننده زندگی هستند:

  • دیابت نوع 2
  • بیماری قلبی
  • فشار خون بالا
  • سرطان های خاص (سینه، روده بزرگ و آندومتر)
  • فوت کردن، دمیدن
  • بیماری کیسه صفرا
  • بیماری کبد چرب
  • کلسترول بالا
  • آپنه خواب و سایر مشکلات تنفسی
  • آرتروز
  • عقیمی

با انتخاب یک سبک زندگی سالم و متعادل از افزایش وزن خودداری کنید. هر روز 20 تا 30 دقیقه ورزش های متوسط ​​مانند پیاده روی، شنا و دوچرخه سواری انجام دهید. در انتخاب غذا دقت کنید. غذاهای مغذی مانند میوه ها و سبزیجات، غلات کامل و پروتئین های بدون چربی بدن را انتخاب کنید و از یک رژیم غذایی کم کالری و پر کالری استفاده کنید.


چاقی

اگر اضافه وزن دارید و نتوانسته اید به تنهایی وزن کم کنید، بهتر است از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید. پزشک به شما در مورد تغییرات سبک زندگی توصیه می کند. گاهی اوقات ممکن است برای کاهش وزن نیاز به دارو یا جراحی داشته باشید.




دیدگاهتان را بنویسید