❤️خبر مهم طرح ارزشیابی معلم


رتبه بندی معلمان یکی دیگر از دغدغه های حوزه آموزش است که پس از گذشت حدود 10 سال از تصویب آن اکنون تصویب لوایح آن در شورای اسلامی در حال بررسی است و سپس برای بهبود وضعیت معیشتی معلمان، طرح ارزشیابی معلم در حال بررسی است. یکی از پر سر و صداترین طرح های این روزهای مجلس است. زیرا با اجرای طرح ارزشیابی معلمان حقوق معلمان افزایش چشمگیری خواهد داشت. در زیر خواهید یافت ارزشیابی معلم ما پرداخت می کنیم

قانون ارزشیابی معلمان پس از کش و قوس های فراوان بالاخره امروز اجرا می شود. به گفته وزیر آموزش و پرورش، کل مراحل اعمال رتبه برای هر معلم از تعیین رتبه تا حقوق در 45 روز انجام می شود. بر اساس آخرین گزارش ها، سامانه ارزیابی معلمان مشمول از امروز برای بارگذاری مدارک در دسترس است. اینکه بالاخره بعد از 12 سال سردرگمی معلمان به پایان رسیده و معلمان بر اساس چارچوب و قوانین خاصی رتبه بندی می شوند، این کلاس را امیدوار می کند. با تمام این تفاسیر باید دید اجرای طرح مذکور تا چه اندازه به معیشت معلمان کمک می کند. همچنین ابهامات زیادی در خصوص توزیع 8 گروه خارج از مقررات وجود دارد. نتیجه گیری قانون رتبه بندی بسیار مهم است. البته بعد از سال ها بلاتکلیفی و انتظار، چندان هم دور از انتظار نبود. درباره مزایا و معایب احتمالی اجرای رتبه بندی معلمان، ششنیوز با مهرداد ویس کرمی، عضو کمیسیون آموزش شورای اسلامی گفت وگو کرده است که در ادامه می خوانید.

چندین تجدید نظر در قوانین کار مدت زیادی طول کشید

مهرداد ویسکرمی، عضو کمیسیون مجلس در ابتدا گفت: آیین نامه ای که نوشته شده، پس از تایید شورای نگهبان، دولت مفاد آن را اجرا می کند. طی فرآیند ارزیابی، 2 عضو کمیته به نمایندگی از سایر نمایندگان برای نظارت بر کار تعیین شدند. موضوع مقررات آنقدر طولانی شد که 25 بار ویرایش شد. لذا با توجه به سایر مسائل کمیته از جمله مسائل کشوری و حوزه انتخابیه موضوع آیین نامه رتبه بندی معلمان به نمایندگان مورد تایید کمیته واگذار شد و سایر نمایندگان از جزئیات و نتیجه آن اطلاعی ندارند.

ویس کرمی افزود: برخی از مصوبات آیین نامه با قانون سازگاری نداشت و پس از بررسی های فراوان کمیته تطبیقی ​​(کمیته مجلس) به این نتیجه رسید که برخی موارد با قانون سازگاری ندارد و در نهایت دولت آنها را تغییر داد. سازمان برنامه-بودجه ای و مسائل استخدامی کشور با توجه به برنامه های مربوط به اشتغال و بحث تغییر وضعیت در آیین نامه گنجانده شده و نظر دارد. لذا با رعایت کلیه شرایط مندرج در آیین نامه موجود، به عنوان نتیجه نهایی به تصویب رسید.

افزایش قابل توجه حقوق در گروه تلاش بیشتر معلمان

وی افزایش حقوق معلمان را متناسب با رتبه تعیین شده دانست و گفت: نمی توان به طور دقیق دستمزد معلمان را تعیین کرد. اگر معلمان موفق به کسب رتبه قابل قبولی شوند، حقوقی متناسب با رتبه خود دریافت خواهند کرد. طبق قانون، هر معلمی که رتبه های 1 تا 5 را کسب کند، با توجه به رتبه خود افزایش حقوق دریافت می کند. این در حالی است که بسیاری از معلمان رتبه پایینی دارند. صحت این پیش بینی تا زمان اجرای کامل رتبه بندی و به دلیل طولانی بودن روند نامشخص است. اسناد افراد باید ابتدا بارگذاری شود و سپس اعمال شود. سپس در اختیار ذینفعان قرار می گیرد که در صورت اعتراض مورد بررسی قرار می گیرد.

ویس کرمی ادامه داد: حقوق هر فرد با یکدیگر متفاوت است بنابراین ارزیابی آن برای مجلس کار آسانی نیست. شاید 2 تا 5 میلیون تومان به حقوق معلمان اضافه شود. البته این به رتبه اساتید هم بستگی دارد. اگر رتبه 5 را داشته باشند حقوق آنها بسیار بیشتر می شود. البته لازم به ذکر است که با توجه به شرایط و قوانینی که تعیین می کنند ممکن است معلم چنین رتبه ای را دریافت نکند.

بدهی ملی به معلمان باید هر چه سریعتر پرداخت شود

عضوکمیسیون آموزش مجلس به مناسبت بارگذاری مدارک خاطرنشان کرد: در حال حاضر مرحله ای است که باید مستندات و مدارک معلمان طبق فرمول و جدول تهیه شده، نکات و شاخص های تعیین شده باید وارد شوند تا بتوان رتبه بندی را اعلام کرد. بقیه داستان اعدادی است که با هم ضرب می شوند. مثلاً تعداد امتیازات و نمرات دریافتی معلمان در اضافه ضرب می شود و به حقوق معلمان اضافه می شود. رتبه بندی محاسبه شده و از 1400 شهریور اعتبار دارد. مبالغی که به معلمان پرداخت نشده است بدهی دولت محسوب می شود.

رتبه بندی منجر به افزایش کیفیت آموزش می شود

ویسکرمی با بیان تاثیر ارزشیابی معلمان بر کیفیت نظام آموزشی کشور تصریح کرد: تلاش کمیسیون آموزش ارتقای کیفیت آموزش در کشور و کمک به وضعیت معیشتی معلمان در کشور بوده است. اگر رتبه بندی به درستی اجرا شود در کیفیت آموزش تاثیر دارد. معلمان باید برای بهبود شاخص های رتبه بندی تلاش کنند. اگر معلمی رتبه اول را کسب کند باید تلاش کند تا عملکرد خود را بهبود بخشد و در مرحله بعد به رتبه بعدی برسد. آنها چند سال فرصت دارند تا این کار را انجام دهند. به استثنای استعدادهای درخشان، در سایر موارد این مشکل باعث می شود که معلمان علاوه بر تدریس، برای خودسازی تلاش مضاعفی داشته باشند. این موضوع باعث افزایش کیفیت آموزش می شود. با این حال، پس از چندین سال ارزیابی باید شاهد تغییرات آنها در عمل باشیم.

چالش ها ارزش نتایج را دارند

وی در پایان افزود: با توجه به شرایط اقتصادی و تورم موجود، افزایش جزئی حقوق معلمان را راضی نمی کند، اما همانطور که می گویند باز هم بهتر از هیچ است. کاری که دولت ها و مجلس های قبلی جرات انجام آن را نداشتند. کمیته وارد شد و کار را تمام کرد. رتبه بندی معلمان قطعا چالش ها و فشارهای روحی زیادی را بر کمیته وارد کرد، اما در نهایت به نتیجه مطلوبی رسید. در این زمینه روی قانون مربوط به پزشکان و مردم کار می کنیم که طرح سومندی است. همچنین قبلاً بحث دانش بنیان ها مطرح شد که در کمیسیون آموزش تصویب شد.

دیدگاهتان را بنویسید