❤️ مقررات واردات خودرو تمام شده است


بر اساس گزارش جلال رشیدیکوچی، عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس، مقررات واردات خودرو دارای چند بند مهم است که یکی ممنوعیت واردات خودروهای بالای 20 هزار دلار است و بند دوم خودروسازان را موظف به تولید می کند. خودروهای اقتصادی وارد کشور پس از مدتی معین. کند و دبگری به جای صادرات خودرو وارد می کنند!

نکته اول این آیین نامه به این معناست که عملا هیچ خودروی باکیفیتی وارد کشور نمی شود و نکته دوم و سوم نیز ممکن است حاکی از آن باشد که پس از مدتی و با تولید نمونه های داخلی، موضوع واردات خودرو مجددا ممنوع می شود و مردم در انحصار خودروسازان خواهند ماند.

ممنوعیت واردات خودروهای 20 هزار دلاری

تنها یک ماه تا تحقق وعده دولت و واردات خودرو به کشور باقی مانده است. اما حتی آیین نامه واردات خودرو نیز در رسانه ها منتشر نشده است. جلال رشیدی کوچی نماینده مجلس در گفت و گوی تلویزیونی از تدوین این آیین نامه توسط دولت به صورت مخفیانه خبر داد. آیین نامه ای که به گفته این نماینده «حاوی بندهایی است که به جای جلب رضایت مردم، بیشتر در جهت جلب رضایت خودروسازان است».

به گزارش رشیدی کوچی، این آیین نامه در 10 بند تنظیم شده است. مهمترین بند این آیین نامه مربوط به سقف واردات خودرو است. بر اساس مقررات دولتی واردات خودرو در دو محدوده یکی 10 هزار دلار و دیگری تا 20 هزار دلار انجام می شود.

به گفته این نماینده مجلس، دسته اول این خودروها خودروهای اقتصادی هستند که حقوق ورودی این خودروها در مجموع 10 درصد (4 درصد عوارض و 6 درصد سود بازرگانی) است.

با این حساب قیمت خودروی خارجی 10 هزار دلاری در کشورمان باید بین 300 تا 330 میلیون تومان تمام شود.

تولید خودروهای وارداتی در کشور

به گفته این نماینده، نکته جالب دیگر در این آیین نامه این است که این آیین نامه خودروسازان را موظف می کند پس از مدتی خودروهای اقتصادی وارداتی را در کشور تولید کنند.

اگرچه این تاکید در ابتدا مثبت به نظر می رسد، اما این نماینده مجلس می گوید: خودروهایی که خط تولید آنها به عنوان خودروی اقتصادی در ایران راه اندازی می شود، همان خودروهایی است که خط تولید آن در سال های 1396 و 1397 راه اندازی شده و خودروسازان نیز تاکنون اقدام به تولید آن کرده اند. برای چندین سال. این محصولات کار می کنند.”

این نماینده مجلس در توضیح این موضوع به عنوان مثال می گوید خودروی کوئیک از آن دسته خودروهای اقتصادی وارداتی است که فاقد ستاره ایمنی بوده و مدت هاست به عنوان خودروی اقتصادی وارداتی در داخل مونتاژ شده است. یعنی این آیین نامه کاملا به نفع خودروسازان است.

از چه کشورهایی خودرو وارد کنیم؟

جلال رشیدی کوچی می گوید هنوز پاسخ این سوال مشخص نیست و در آیین نامه به این موضوع اشاره نشده است.

اما پیش از آن زمزمه هایی مبنی بر واردات خودروهای روسی، هندی و البته چینی به گوش می رسید. خودروهایی که برخی می گویند فاقد استانداردهای اولیه هستند.

وارد کننده و تولید کننده در همان؟

نکته مهم دیگری که به نظر می رسد در آیین نامه به آن اشاره شده است تامین ارز برای واردات خودرو است. این نماینده مجلس می گوید: مجوز واردات خودرو باید در قبال صادرات خودرو و قطعات خودرو انجام شود.

این بند رسما به این معناست که خودروسازان داخلی باید واردکننده اصلی خودرو به کشور باشند. این یعنی تولید و صادرات خودرو و در مقابل واردات خودروهای خارجی با آن ارز. خودرویی که مدل داخلی آن نیز در داخل تولید می شود و شاید به زودی نیازی به واردات نداشته باشد!

هنوز یک ماه تا پایان مهلت اعلام شده از سوی دولت برای واردات خودرو باقی مانده و قرار است آیین نامه واردات خودرو به زودی منتشر و رسانه ای شود.

آیین نامه ای که می تواند به همه گمانه زنی ها پایان دهد و نشان دهد که هدف دولت واقعا واردات و ایجاد رقابت با خودروسازان داخلی است و یا در واردات و همچنین تولید خودرو انحصار ایجاد می کند که نتیجه آن قبلا معروف است

دیدگاهتان را بنویسید